BYZANTSKÉ IKONY BOŽEJ MATKY - Sendler E. - Antikvariát Starý svet

BYZANTSKÉ IKONY BOŽEJ MATKY

Product Description

Z obsahového hľadiska sú Byzantské ikony Božej Matky rozdelené do troch častí. Každá z nich ukazuje, aké je toto dielo v rámci slovenského knižného trhu dôležité, ba priam prevratné. Autor sa totiž neobmedzuje na opis danej ikony alebo na stručné podanie jej duchovného odkazu, nad ktorým by veriaci človek mohol rozjímať. Podobné publikácie by sa u nás pravdepodobne našli. Egon Sendler ide oveľa ďalej, keď erudovane siaha po písomných prameňoch týchto ikon, ktorými sú najmä Sväté písmo, diela cirkevných otcov, bohoslužobné texty a apokryfné spisy, pričom viaceré cituje, zasadzuje do širšieho kontextu a kvalifikovane rozoberá. Práve tento prístup k problematike, takpovediac historický, teologický a liturgický, robí jeho dielo — mimoriadne obsažné, komplexné a systematické — v rámci slovenského knižného trhu unikátnym. V prvej časti sa autor venuje ikonám piatich sviatkov, ktoré figurujú v liturgických kalendároch východných cirkví konštantínopolskej tradície, teda cirkví gréckokatolíckych a pravoslávnych. Konkrétne ide o sviatky Počatia presvätej Bohorodičky svätou Annou (8. alebo 9. december), Vstupu presvätej Bohorodičky do chrámu (21. november), Narodenia presvätej Bohorodičky (8. september), Zvestovania presvätej Bohorodičke (25. marec) a Zosnutia presvätej Bohorodičky (15. august). Hoci nie všetky uvedené sviatky sú z hľadiska východnej teológie sviatkami presvätej Bohorodičky v najužšom zmysle slova, predsa vo všetkých zohráva Božia Matka dôležitú úlohu. V druhej časti autor rozdeľuje ikony Božej Matky na typy teologické, symbolické a liturgické, pričom sa v rámci každej uvedenej skupiny viacerým konkrétnym ikonám dôkladne venuje, a to najmä z hľadiska umeleckého a dejinného, ale nevyhýba sa ani súvisiacim teologickým otázkam. Medzi teologické typy zaraďuje Kyriotissu, teda Božiu Matku, ktorá panuje, Hodigitriu, čiže Božiu Matku, ktorá ukazuje cestu, Orantu, to jest Božiu Matku, ktorá sa modlí, a Eleusu, teda Božiu Matku plnú nežnosti. K symbolickým typom podľa neho patrí Nikopeia, ďalej Božia Matka zo Svätej pokladnice, Dojčiaca Božia Matka, Božia Matka — Prameň života, Horiaci ker a Pelagonitissa. Pri liturgických typoch nachádzame Chvály na Božiu Matku, ilustrácie k modlitbe Akatist, Zhromaždenie k presvätej Bohorodičke (26. december) a ikony k hymnom „Dôstojné je“ a „Z teba sa raduje všetko tvorstvo“. Treťou časťou je katalóg ikon presvätej Bohorodičky. Ani zďaleka však nejde o obyčajný výpočet jednotlivých ikon podľa ich názvu. Pri každej ikone nájdeme jej stručné dejiny, ak sú aspoň trocha známe, krátky popis, dátum sviatku a relevantnú bibliografiu. Z tohto hľadiska je publikácia v rámci rodiacej sa slovenskej ikonopiseckej terminológie v istom zmysle priekopnícka a časom sa dokonca môže stať akoby normatívnou. (zdroj anotácie: teologicketexty.cz); štyridsaťštyri farebných reprodukcií a vyše dvesto čiernobielych obrázkov

Ďalšie informácie

Sendler Egon
Žánre

Náboženstvo / Duchovné náuky > kresťanstvo
Umenie > dejiny umenia
Umenie > výtvarné umenie

Krajina autora Francúzsko
Storočie autora 20.-21.st.
Podpis
Vydavateľstvo Oto Németh
Edícia Edícia Archanjela Rafaela
Zväzok v edícii neuvedené
Miesto vydania Bratislava
Rok vydania 2006
Náklad neuvedené
Prvé vydanie
Jazyk slovenský
Preklad Gajdoš Marcel, Kováčik Ján
Ilustrácie farebné a čiernobiele reprodukcie
Obálka
Väzba tvrdá
Formát 8° Octavo - stred (18,5 - 22,5cm)
Počet strán 397
Stav dobrý, bez pečiatok a vpisov
Anotácia Z obsahového hľadiska sú Byzantské ikony Božej Matky rozdelené do troch častí. Každá z nich ukazuje, aké je toto dielo v rámci slovenského knižného trhu dôležité, ba priam prevratné. Autor sa totiž neobmedzuje na opis danej ikony alebo na stručné podanie jej duchovného odkazu, nad ktorým by veriaci človek mohol rozjímať. Podobné publikácie by sa u nás pravdepodobne našli. Egon Sendler ide oveľa ďalej, keď erudovane siaha po písomných prameňoch týchto ikon, ktorými sú najmä Sväté písmo, diela cirkevných otcov, bohoslužobné texty a apokryfné spisy, pričom viaceré cituje, zasadzuje do širšieho kontextu a kvalifikovane rozoberá. Práve tento prístup k problematike, takpovediac historický, teologický a liturgický, robí jeho dielo — mimoriadne obsažné, komplexné a systematické — v rámci slovenského knižného trhu unikátnym. V prvej časti sa autor venuje ikonám piatich sviatkov, ktoré figurujú v liturgických kalendároch východných cirkví konštantínopolskej tradície, teda cirkví gréckokatolíckych a pravoslávnych. Konkrétne ide o sviatky Počatia presvätej Bohorodičky svätou Annou (8. alebo 9. december), Vstupu presvätej Bohorodičky do chrámu (21. november), Narodenia presvätej Bohorodičky (8. september), Zvestovania presvätej Bohorodičke (25. marec) a Zosnutia presvätej Bohorodičky (15. august). Hoci nie všetky uvedené sviatky sú z hľadiska východnej teológie sviatkami presvätej Bohorodičky v najužšom zmysle slova, predsa vo všetkých zohráva Božia Matka dôležitú úlohu. V druhej časti autor rozdeľuje ikony Božej Matky na typy teologické, symbolické a liturgické, pričom sa v rámci každej uvedenej skupiny viacerým konkrétnym ikonám dôkladne venuje, a to najmä z hľadiska umeleckého a dejinného, ale nevyhýba sa ani súvisiacim teologickým otázkam. Medzi teologické typy zaraďuje Kyriotissu, teda Božiu Matku, ktorá panuje, Hodigitriu, čiže Božiu Matku, ktorá ukazuje cestu, Orantu, to jest Božiu Matku, ktorá sa modlí, a Eleusu, teda Božiu Matku plnú nežnosti. K symbolickým typom podľa neho patrí Nikopeia, ďalej Božia Matka zo Svätej pokladnice, Dojčiaca Božia Matka, Božia Matka — Prameň života, Horiaci ker a Pelagonitissa. Pri liturgických typoch nachádzame Chvály na Božiu Matku, ilustrácie k modlitbe Akatist, Zhromaždenie k presvätej Bohorodičke (26. december) a ikony k hymnom „Dôstojné je“ a „Z teba sa raduje všetko tvorstvo“. Treťou časťou je katalóg ikon presvätej Bohorodičky. Ani zďaleka však nejde o obyčajný výpočet jednotlivých ikon podľa ich názvu. Pri každej ikone nájdeme jej stručné dejiny, ak sú aspoň trocha známe, krátky popis, dátum sviatku a relevantnú bibliografiu. Z tohto hľadiska je publikácia v rámci rodiacej sa slovenskej ikonopiseckej terminológie v istom zmysle priekopnícka a časom sa dokonca môže stať akoby normatívnou. (zdroj anotácie: teologicketexty.cz); štyridsaťštyri farebných reprodukcií a vyše dvesto čiernobielych obrázkov
Skladové číslo006861

Ukážky knihy

byzantske ikony Božej Matky – antikvariat stary svetbyzantske ikony Božej Matky – antikvariat stary svet 1byzantske ikony Božej Matky – antikvariat stary svet 2byzantske ikony Božej Matky – antikvariat stary svet 3byzantske ikony Božej Matky – antikvariat stary svet 4
byzantske ikony Božej Matky

Nedostupné

Možno by sa Vám páčilo…

Webovú stránku vytvoril mayo